حراج یک نوع فروش کاملا سنتی و ریشهدار در تاریخ تبادلات بشر به شمار میرود. قیمت گذاری روی کالاها توسط خود مشتریان نه تنها نوعی خرید و فروش دموکراتیک را به ذهن متبادر میکند بلکه باعث رضایتمندی هر دو سوی یک معامله میشود. ورود اینترنت به زندگی روزمره سرشار از ورود بسیاری از قوانین و شیوههای تجاری به این شبکه نیز بود. زمانی که اینترنت هنوز نخستین قدمهای خود را در عرصه تجارت و بازرگانی برمیداشت مردی فرانسوی تصمیم گرفت تمام وسایل مستعمل خانه خود را در اینترنت به حراج بگذارد.
موفقیت او در این زمینه باعث شد تا این برنامهنویس کامپیوتر روز به روز ایده فروش و حراج اجناس مستعمل روی اینترنت را قویتر و پر شاخ و برگ تر کند. با بنیان گذاشتن سایتی اینترنتی تحت عنوان «فروشگاه مجازی» او خیلی زود پی برد که فضای خرید و فروش مجازی قابلیت گسترش بسیار فراوانی دارد به طوری که به سرعت سایت «eBay» را راهاندازی کرد سایتی که به همگان این قدرت را می داد در عین حال که فروشنده هستند خریدار نیز باشند.
سایت «eBay» دیگر خود به طور مستقیم در جریان این معاملات چیزی را عرضه و یا خریداری نمی کرد بلکه برای بسیاری از فروشندگان این فضا را فراهم میکرد که طی مدت زمانی مشخص کالای خود را به حراج بگذارند. در مقابل «eBay» تنها درصدی از سود این معاملات را از آن خود می کرد. هرچند در ابتدا این خرید و فروش از کالاهای معمولی و کم ارزش شروع شد اما به تدریج بسیاری از شرکت های بزرگ و کوچک در اندیشه عرضه محصولات مستعمل و یا حتی نو خود در این سایت شدند و این باعث پیشرفت سریع این حراجی آنلاین شد. طبقهبندیهای متعددی که در «eBay» وجود دارد باعث می شود خریدار و یا فروشنده به راحتی به بخش کالای مورد نظر خود مراجعه کند و به ارائه و یا خرید کالا بپردازد. هر چند این سایت با آرزوهای بسیار بزرگی راه اندازی شد اما در ۲۴ ساعت اول راه اندازی هیچ مشتریای را جلب نکرد اما حالا کار به جایی رسیده که روزانه در حدود ۶ میلیون قلم کالای جدید به لیست کالاهای قابل فروش در این سایت اضافه میشود و بیش از ۱۶۰ میلیون کاربر اینترنتی عضو آن هستند.
● صاحب eBay کیست؟
پیر امیدیار نام آشنایی برای کاربران ایرانی است. او که امروزه یکی از ثروتمندترین افراد جهان به شمار میرود موفقیت خود را محصول ایدهای میداند که مناسب و به موقع ساخته و پرداخته شده است. امیدیار در سال ۱۹۶۷ از پدری ایرانی و مادری فرانسوی در پاریس به دنیا آمد اما خیلی زود در سالهای نخست کودکی با خانواده خود به آمریکا مهاجرت کرد. او از کودکی به کار با رایانه و برنامه نویسی آن اشتیاق فراوانی نشان داد به طوری که در سن چهارده سالگی یک برنامه رایانه ای برای کتابخانه مدرسه خود نوشت. او تا پایان سال ۱۹۹۸ صاحب کمپانیای بود که ۷۵۰ میلیون دلار حجم معاملات داشت و حالا و بر اساس آمار سال ۲۰۰۵ او با ۴۴۱ میلیون دلار سود خالص در سال به دومین فرد ثروتمند زیر چهل سال و بیست و نهمین ثروتمند جهان تبدیل شده است.
گفته میشود که ثروت پیر امیدیار هم اکنون بالغ بر هفت میلیارد دلار است. پیر امیدیار هم مثل بیل گیتس به امور خیریه و فعالیتهای اجتماعی علاقه بسیاری دارد. او در جایی گفته بود که تا سال ۲۰۲۰ تمام دارایی خود را صرف امور خیریه میکند. هر چند ایده امیدیار در راهاندازی سایت حراج اینترنتی باعث به وجود آمدن چنین ثروت عظیمی برای خود او شده اما او در واقع فرصت های شغلی بسیار زیادی را نیز برای بسیاری از مردم به وجود آورده است. هماکنون موضوع حراج کالا و خرید و فروش آن روی اینترنت به صورت یک شغل واقعی درآمده و میتوان در سراسر جهان افرادی را یافت که تمام کار و زندگی خود را روی این کار گذاشتهاند و از این راه امرار معاش میکنند.
نکته مهمی که در موفقیت سایت eBay و پیر امیدیار وجود دارد این است که او این موفقیت را در مدت زمان نسبتا کوتاه ۱۰ سال به دست آورد. این موضوع دقیقا نشان دهنده این است که مدت زمان موفقیت در عرصه اینترنت و فضای دیجیتالی امروز بسیار کاهش یافته و قطعا طی سال های آینده نیز از این بیشتر کاهش خواهد یافت.
بنا به یک افسانه این سایت به آن دلیل پدید آمد که نامزد آقای امیدیار، پم وسلی میخواست با کسانی که در سرگرمی وی در مورد مبادله بستههای شکلات شرکت Pez سهیم هستند، در ارتباط باشد. این افسانه محصول مجریان روابط عمومی است ولی این مسئله واقعیت دارد که اولین جنس فروخته شده در این سایت، جهت نمای لیزری شکسته آقای امیدیار بود که با وجود این که اساسا بیارزش بود، ولی ۱۴ دلار فروخته شد. بعد از این شروع حقیر، تحولات بزرگ یکی پس از دیگری از راه رسید. این سایت در فوریه ۱۹۹۶ برای اولینبار از کاربران درصدی از حراجها را مطالبه کرد و به کسب و کاری واقعی تبدیل شد.
همچنین یک سیستم بازخورد ارائه شد تا خریداران و فروشندگان بتوانند به یکدیگر رتبه بدهند. در ژوئن ۱۹۹۶درآمد ماهیانه این سایت به ۱۰هزار دلار رسید و باعث شد امیدیار کارش را رها و تمام وقتش را صرف این پروژه کند. در سال ۱۹۹۷ این سایت که به تازگی eBay نامیده میشد، یک میلیونیوم حراج خود را برای فروش یک اسباب بازی ساخته شده براساس شخصیتی کارتونی برگزار کرد. مگ وایتمن در سال ۱۹۹۸ به عنوان مدیر اجرایی به این شرکت پیوست. چندی بعد در همان سال این شرکت با یک میلیون کاربر ثبت نام شده، سهامی عام شد. در سال ۱۹۹۹ eBay در بریتانیا و آلمان سایت محلی دایر کرد و توانست بر نقص فنی بزرگی که این سایت را برای ۲۲ ساعت تعطیل کرده بود فائق آید. در سال ۲۰۰۱ این شرکت از Amazon به عنوان پربینندهترین سایت تجارت الکترونیکی سبقت گرفت و یک سال بعد سرویس Paypal را که مخصوص پرداخت پول از طریق اینترنت است، خرید، اما در ژاپن با مانع بزرگی مواجه شد و بعد از واگذاری عرضه رقابت به یاهو از آن بازار خارج شد.
● حراج برای خوشبختی
eBay طی دوران فعالیت خود روشهای مختلفی را برای بهبود فرآیندهای خرید و فروش تجربه کرده است. یک سال قبل این شرکت سرویس جدیدی را ایجاد کرد که بر مبنای آن کاربران و فروشندگان میتوانستند از وب سایت مستقلی برای فروش کالا برخوردار باشند. این سرویس موسوم به Prostores به کسانی که اجناس خود را در این حراجی میفروشند، امکان میدهد صاحب آدرس اینترنتی شوند، ولی فروشهای خود را از طریق سیستم این حراجی انجام دهند و از تجربه مدیران فروش آن بهره بگیرند. این کار در واقع تمهیدی برای استفاده بیشتر از فضای مجازی این حراجی بزرگ است و نشان میدهد که eBay قصد دارد از بسیاری از مزایا و امکانات اینترنت برای بالا بردن بهره وری سایت خود استفاده کند.
این امکانات البته پس از آن ارائه شد که eBay تهدید کرده بود کارمزد خرید و فروش کالا روی وب را به شکل بیسابقهای افزایش خواهد داد. چنین موضوعی باعث اعتراض کاربران شد و به همین دلیل eBay تلاش کرد با افزودن برخی امکانات جدید به جذابیتهای سایت خود اضافه کند. این شرکت در سه ماهه منتهی به مارس ۲۰۰۵، از بیش از یک میلیارد دلار فروش، ۲۵۶ میلیون دلار سود برد که ۲۸ درصد بیشتر از همین رقم در سال ۲۰۰۴ بود. اما به نظر میرسد هسته کسب و کار آن که حراجهای اینترنتی است، رونق خود را از دست میدهد و این بدین مفهوم است که این شرکت باید مشتریانی را که از وب سایتش به عنوان ویترینی برای کالاهای دارای قیمت مقطوع استفاده میکنند، راضی نگه دارد.
مایکل دیرینگ مدیر بازاریابی eBay میگوید که بیش از صد هزار نفر از فروشندگان پروپاقرص این حراجی خودشان سایت ندارند و سرویس جدید میکوشد راه اندازی سایت را برای آنها آسان سازد. به گفته او: «این بازار کماکان بنیان کسب و کار ما خواهد بود، ولی ما میدانیم فروشندگان علاقه دارند خریداران را در هرجا بیابند و این سرویس میتواند به آنها کمک کند.» این سرویس که ابتدا فقط به کاربران در آمریکا عرضه شد، ماهیانه نزدیک به هفت دلار هزینه دربر دارد و کاربران بابت هر معامله باید نیم تا یک و نیم درصد ارزش آن را بپردازند.
روزی نیست که در مورد حراج یک جنس عجیب و غریب از سراسر جهان خبری منتشر نشود و طی سالها این حراجی آنلاین نیز از حراج اشیای عجیب و غریب بی نصیب نبوده است. این موضوع خصوصا از آن جهت مورد توجه قرار میگیرد که سایت اینترنتی برخی محدودیت های فیزیکی را با خود به همراه دارد و بسیاری نیز کوشیدهاند برخی چیزهایی که تاکنون روی آنها خرید و فروشی صورت نگرفته و اساسا قیمتی ندارند را نیز در این سایت عرضه کنند. در حدود دو سال قبل به دنبال درگذشت رونالد ریگان رئیس جمهور سابق آمریکا یازده هزار قطعه مختلف از اشیای وی برای حراج روی این سایت قرار گرفت.
با این حال با توجه به حجم بالای اشیای ارائه شده برخی قطعات دروغین و جعلی منصوب به او نیز در این سایت عرضه شد. از جمله اشیایی که در این سایت عرضه شد می توان به دکمه سر دست پیراهن، کلاه کابویی، توپ های گلف، لوازم بیس بال و لوازم دیگر متعلق به ریگان اشاره کرد. در همان زمان در حدود ۱۵۰ نفر مدعی شدند که دست خط و یا امضایی از رئیس جمهور سابق آمریکا دارند که می خواهند آن را در این حراجی عرضه کنند اما کارشناسان هشدار دادند که ممکن است بسیاری از این گونه ادعاها جعلی باشند. بر اساس تحقیقی که اف بی آی (FBI) منتشر کرده در مجموع در حدود ۵۰ درصد از دست خط های منصوب به ستارگان ورزشی که در این سایت ارائه می شوند دروغین و قلابی هستند.
این در حالی است که همزمان با اتفاق خاص روی یک شخصیت موضوع حراج اشیا و وسایل مربوط به او بسیار داغ می شود. سه سال قبل نیز بیش از هزار قطعه از لوازم متعلق به صدام حسین در این سایت اینترنتی به معرض نمایش گذشته شد که دفترچه بانکی و چنگال هایی را شامل می شد که از کاخ های تسخیر شده او در زمان جنگ آمریکا و عراق به دست آمد. همچنین تکه هایی از مجسمه صدام در میدان فردوس نیز در میان این اشیا قرار داشت اما صاحبان eBay که همواره مراقب به خطر افتادن حیثیت بازاری خود هستند از فروش این قطعات مجسمه جلوگیری کردند. بسیاری از اشیایی که میتوانند کاملا بی ارزش به حساب آیند نیز در مواقع خاص در این حراجی قیمت مییابند. مثلا در زمان حراج قطعات و وسایل مربوط به صدام حسین در eBay چند سکه رایج عراق با تصویر صدام نیز دیده می شد که هر چند در آن زمان در عراق این سکه ها چندان ارزشی نداشت اما روی سایت eBay این سکه های بی ارزش بیش از ۲۰۰ دلار به فروش رفت. حتی چنگال صدام حسین نیز بیش از ۵۱۱۲ دلار قیمت اولیه گرفت و تصاویری از کاخ نیز که به امضای شخصی او رسیده بود به قیمت ۲۵۰۰ دلار به فروش رفت.
اما موضوع حراج های غیرمعمول در eBay نیز بسیار زبانزد است. چندی پیش یک شهر متروک در کالیفرنیای شمالی در این سایت به قیمت ۱۷ میلیون دلار به فروش رفت و رکوردی عجیب را به جای گذاشت. چنین حراجیای باعث شد تا فردی با دیدن آن به فکر فروش خانواده خود بیفتد. این مرد که استیو یانگ نام داشت اعضای خانواده خود را روی سایت eBay «جذاب و دوست داشتنی» نامید و قول داد که برنده این حراج میتواند برای همیشه خوشبخت باشد. این مرد حراج را با ۵ میلیون دلار آغاز کرد اما مقامات eBay که فروش انسان و یا اعضای بدن را روی این سایت ممنوع کردهاند بلافاصله از ادامه این حراج جلوگیری کردند.
در موردی دیگر یک مجله امضا شده توسط «استیو جابز» مدیر اجرایی و موسس شرکت اپل قیمتی تا ۲۳۰۰ دلار پیدا کرد اما فروشنده که خود را یک کارگر قدیمی اپل معرفی کرده بود حاضر به فروش آن مجله با همین قیمت هم نشد چراکه به گفته او این قیمت خیلی پایینتر از قیمت شایسته این مجله است. او در حالی از فروش مجله خود با این قیمت خودداری کرد که بسیاری از مجلات امضا شده توسط افراد سرشناس قیمتی پایینتر از هزار دلار دارند. فروش یک جمبوجت شخصی به مبلغ ۴ میلیون دلار نیز تاکنون بزرگترین حراج این سایت بوده است. این در حالی است که چندی قبل جزیرهای متروک به نام تاچ کلی با مساحت ۴ هزار مترمربع در جزایر ویرجین آمریکا تا ۴۵ میلیون دلار قیمت گذاری شد اما سرانجام بدون حصول به توافقی بر سر قیمت به فروش نرفت.
در یکی از جذاب ترین حراج های این سایت توپی که دیوید بکام در بازی با پرتغال در جام ملت های اروپا نتوانست وارد دروازه کند به مبلغ ۴۵ هزار دلار به یک کازینوی اینترنتی فروخته شد. این کازینوی اینترنتی اعلام کرد که با خرید این توپ قصد دارد تا در یکی از استادیومهای انگلستان و با دریافت ۱۰ پوند از هر نفر به آنها اجازه دهد تا کاری را که دیوید بکام نتوانست انجام دهد آنها نیز امتحان کنند.
● ریسک بزرگ
هر چند eBay فعالیت خود را از بازار ایالات متحده آغاز کرده است اما مقامات این شرکت هم اکنون به دنبال بازارهای جدیدی هستند تا میزان حراج و در نهایت سود این سایت را بالا ببرند. حضور در بازارهایی چون چین، هند و کره جنوبی از جمله راهکارهایی است که مقامات این سایت طی سالهای اخیر به آن توجه ویژهای نشان دادهاند. چندی قبل eBay سهم خود را در یک حراجی اینترنتی در کره جنوبی به میزان قابل توجهی افزایش داد. مقامات eBay در آن زمان گفتند که ۳۲۵ میلیون دلار ۳۱۸ میلیون پوند برای افزایش سهم خود از ۶۲ درصد به ۸۶ درصد به یک شرکت کرهای پرداختهاند و قصد دارند سهام باقی مانده این شرکت را نیز خریداری کنند. چنین کاری در واقع حضور قدرتمند eBay در سایر حراجی های اینترنتی و بازارهای جهان را به نمایش میگذاشت. دلیل چنین اقدامی از نگاه مسئولان eBay این بود که کره جنوبی با ۱۲ میلیون کاربر اینترنت بالاترین نرخ نفوذ اینترنت پرسرعت را به خود اختصاص داده بود.
سخنگوی این سایت میگوید که با وجود موقعیت برتر eBay در بسیاری از کشورها، ما در آسیا تحت فشار زیادی از سوی یاهو قرار داریم. ما در چین نبرد شدیدی با این شرکت داریم. دو سال قبل eBay با گران کردن برخی از کارمزدهای خود خشم کاربران را برانگیخت. آمبروس میگوید هدف این بود که برخی از شیوههای محبوب برجسته نمایی آگهیهای فروشندگان به دلیل کاربرد مفرط بیارزش نشود. وی خاطرنشان میکند: «شاید از بیرون به نظر آید که ما داریم زورگویی میکنیم، اما در درازمدت میخواهیم مردم به مدد eBay رشد کنند و سودشان را به حداکثر برسانند. وقتی آنها رشد کنند، ما نیز رشد خواهیم کرد.» eBay در کنار گسترش فیزیکی خود اندیشههای گسترش ارائه کالا را نیز بسط داده است.
از حدود دو سال قبل این سایت سرویس جدیدی را برای خرید موسیقی از اینترنت به بهره برداری رساند. این سایت در حالی این کار را آغاز کرد که پیش از آن به دلیل قانون کپی رایت عملا خرید و فروش موسیقی روی این حراجی ممنوع اعلام شده بود. این طرح آزمایشی ابتدا با همکاری شرکت نرم افزاری Digita River و به صورت محدود به تعداد محدودی از کاربران ارائه شد و سپس در اختیار همگان قرار گرفت. موسیقی به رغم همه جذابیتهای آن برای خرید و فروش طی سالها به دلیل محدودیتهایی چون کپی رایت، سایتهای متعدد اینترنتی را با مشکل روبرو کرده بود و از این رو حضور eBay در این عرصه نوعی ریسک به شمار میآمد.
● هدف فریب کاربران
eBay نیز مثل بسیاری از سایتهای اینترنتی دیگر از هجوم سارقان و کلاهبرداران بی نصیب نبوده است. در این میان برخی کارهای روزمره و تعارض فضای دیجیتالی با بازارهای غیرمجازی نیز مشکلاتی را برای این سایت پدید آورده است. چند سال قبل در چنین روزهایی هکرها از حفره امنیتی در این سایت به منظور فریب کاربران و سوق دادن آنها به سوی سایتی آلوده استفاده کردند. در این حمله ابتدا ایمیلهایی برای کاربران سایت eBay ارسال شده و از آنها خواسته میشد اطلاعات حساب خویش در این سایت را به روز کنند. در این ایمیل لینکی قرار گرفته بود که اگر کاربر بر روی آن کلیک میکرد، وب سایت eBay باز شده و از کاربر درخواست میشد که نام کاربری و کلمه عبور خود را وارد کند. هنگامی که در این مرحله کاربران کلمه عبور خود را وارد میکردند، به جای باز شدن صفحه اصلی سایت eBay، هکرها با استفاده از مشکل امنیتی این سایت، کاربران را به سوی وب سایت دیگری هدایت میکردند و نام کاربری و کلمه عبور کاربر را میربودند.
این نخستین باری نبود که این حراجی آن لاین مورد حمله اینترنتی واقع میشد، پیش از این نیز توسط هکرها به عنوان وسیلهای برای فریب کاربران مورد استفاده قرار گرفته بود، اما در اقدام اخیر، چون صفحه واقعی ویژه برای وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور سایتeBay برای کاربر به نمایش درمی آید، احتمال اعتماد کاربران و فریب خوردن آنها بسیار زیاد بود. فروش بسیاری از اجناس بدلی نیز همواره برای این سایت دردسرساز بوده است. چندی قبل جواهرفروشی Tiffany در آمریکا تلاش کرد از eBay به خاطر فروش نسخه بدلی جواهراتش به دادگاه شکایت کند و خواستار غرامت یک میلیون دلاری برای هر قطعه بدلی شد.
با این حال در چنین مواردی عمدتا eBay به دلیل آنکه چنین حراج هایی را در سایت خود ممنوع کرده از اتهامات مبرا میشود. یکی از متخصصان موسسه تحقیقاتی گارتنر میگوید که دستاورد eBay «توانبخشی به مصرف کنندگان و در وهله بعد کسب و کار است تا بتوانند در بازاری جهانی به شیوه هایی بیسابقه به رقابت بپردازند.» وی به بی بی سی (BBC) گفته است: «اگر ۱۵ سال پیش میخواستم یک پلاک کمیاب خودرو را بفروشم، ناچار بودم به عتیقه فروشی محل بروم و خدا خدا کنم که بخشی از ارزش آن را به من بدهند. آن موقع بازاری انبوه فرارویم باز نبود.» به جز این مورد، کلاهبرداریها در این سایت نیز چندان کم و اندک نبوده است. دو سال قبل یک جوان ۱۹ساله اهل کالیفرنیا به علت کلاهبرداری در سایت حراجی eBay به سه سال زندان محکوم شد. کول بارتیمور محکوم به بازپرداخت ۲۰ هزار دلار به قربانیان خود و گذراندن ۳۳ ماه در زندان شد. او قبل از آن تعداد زیادی از اجناس مختلف را در سایت eBay به فروش رساند ولی هیچ چیزی برای خریداران ارسال نکرد. و همچنین درخصوص تلاش برای کلاهبرداری از یک بانک از طریق ترغیب یکی از کارمندان بانک مذکور نیز گناهکار شناخته شد.
او در واقعه یک سارق سابقه داری بود که در سن ۱۷سالگی و در حالی که یک دانش آموز دبیرستانی بود توانست یک میلیون دلار از کسانی که فکر میکردند میتوانند به حرفهای وی برای شرطبندی در مسابقات ورزشی اعتماد کنند، به دست آورده بود. در آن مقطع مقامات امنیتی توانستند ۹۰۰ هزار دلار از این مبلغ را از وی پس بگیرند. اوایل امسال نیز یک مرد رومانیایی که از فعالیتهای بخش تجاری شرکت eBay رضایت چندانی نداشت، به دنبال ارسال یک پست الکترونیکی تهدیدآمیز به دو تن از مدیران ارشد این فروشگاه بزرگ مجازی به ۵ ماه زندان محکوم شد. «فلورین هورکیانو» که هم اکنون ساکن آمریکا است و در ایالت نیویورک به سر میبرد، علاوه بر حکم یاد شده به مدت ۵ ماه به صورت الکترونیکی زیر نظر مقامات مسئول قرار خواهد گرفت و در طول این زمان اجازه ورود به پایگاه اینترنتی eBay را نخواهد داشت. «هورکیانو» که مهارتهای فراوانی در زمینه برنامه نویسی دارد، پس از ارسال دو پست الکترونیکی تهدیدآمیز به «مگ ویتمن» و «پیر امیدیار» سرمایه گذار و مدیرعامل بزرگترین فروشگاه آنلاین دنیا در ماه مه سال ۲۰۰۵ میلادی متهم شناخته شد.
این مرد که مهندس مکانیک است در سالهای گذشته موجب شده بود تا هزاران رومانیایی به سمت پایگاه اینترنتی eBay روی آورده و در آن به خرید و فروش بپردازند. زمانی که این مرد در دادگاه محلی سن جونز آمریکا متهم شناخته شد ادعا کرد که پیشتر با صرف هزاران دلار و برگزاری کلاسهای آموزشی در کشور رومانی، به هموطنان خود نحوه خرید و فروش در پایگاه اینترنتی eBay را آموزش میداده است اما مقامات eBay حاضر به جبران زحمات وی نشدهاند. رویاهای eBay به دنبال موفقیتهای بیشمار و ثروت کلان پایان نیافته است. اخیرا این شرکت اعلام کرده که امکانات جدیدی را به سایت مزایده آنلاین خود اضافه میکند که شامل سایت مخصوص بلاگرها و همچنین Wiki است که به کاربران این سایت امکان تبادل اطلاعات را با یکدیگر میدهد. خدمات Wiki شرکت eBay با آدرس اینترنتی
http://www.eBaywiki.com همانند خدمات wiki استاندارد ارائه میشود و به کاربران امکان تبادل نظر و مشاوره در موضوعات مورد علاقه را میدهد.
کاربران در این خدمات می توانند تجربیات خود را به اعضای جدید انتقال دهند و همچنین نقطه نظرات و عقاید و آرا خود را در اختیار دیگران قرار دهند. خدمات بلاگ شرکت eBay با آدرس اینترنتی
http://blogs.eBay.com نیز علاوه بر اینکه به فروشندگان امکان تبادل اطلاعات و تجربیات را با یکدیگر میدهد، آنها را قادر به معرفی محصولات خود از طریق این خدمات میکند. چندی پیش هیات مدیره eBay اعلام کردهاند که این شرکت خدمات جدیدی ویژه آگهی دهندگان آنلاین با نام AdContext را ارائه خواهد داد. این خدمات شبیه خدمات AdSense گوگل است که برای جذب آگهیهای تبلیغاتی ارائه میشود.
همچنین eBay اعلام کرده است که خدمات انتقال صدا از طریق اینترنت VoIP را به منظور گفتگوی فروشندگان با خریداران اجناس مزایدهای به وب سایت خود اضافه خواهد کرد. با وجود موفقیتها وضعیت این سایت در مقایسه با رقبای قدرتمند آن در آینده چندان واضح نیست. وقتی در مقابل شما رقیبی مثل گوگل باشد هر سایتی حتی eBay هم باید نگران باشد. مقامات eBay همین هفته قبل اعلام کردند فروشندگانی که عضو این شرکت هستند نباید از سرویس پرداخت آنلاین گوگل استفاده کنند. آنها این کار را به این دلیل انجام دادند که سرویس پرداخت آنلاین گوگل به عنوان رقیب جدی سرویس پرداخت آنلاین PAYPAL که وابسته به eBay است محسوب می شود و طی ماههای اخیر در حال جذب مشتریان eBay برای پرداخت پول بود. گوگل با ساده کردن سیستم حراج اینترنتی توانسته توجه زیادی را در این بازار به سمت خود جلب کند در حالی که مقامات eBay از ذکر چنین دلایلی طفره میروند و میگویند که سرویس پرداخت آنلاین گوگل امنیت کافی برای مشتریان ندارد.
رسیدن به جایگاه شرکت eBay کار آسانی نبوده است آنچه این سایت انجام داده طی ۱۰ سال، کمک به توسعه تجارت الکترونیکی روی اینترنت بوده و در کنار این تلاش توانسته ثروت مناسبی را نیز برای خود دست و پا کند. eBay خوب میداند که موفقیت در گذشته دلیل بر موفقیت در آینده نیست و چنین است که در آخرین مصاحبه پیر امیدیار نیز رگههایی از بیم و هراس از آینده نامعلوم بزرگترین حراجی اینترنتی جهان دیده میشود.
منبع: سایت ویستا
بسیار کامل و جامع بود