در دسامبر ۲۰۱۶، Politifact اعلام کرد که برنده دروغ سال، پدیده شناخته شده اخبار جعلی است. Politifact در سال گذشته برای این جایزه، دروغ خاصی را انتخاب نکرد، چون اخبار جعلی براحتی توانسته بود اخبار واقعی را تضعیف کند و جای آن را بگیرد. به همین دلیل این پدیده به تنهایی توانست سزاوار جایزه بدنام دروغ سال شود.
و اما اکنون که چند ماهی است وارد سال ۲۰۱۷ شدهایم، اخبار جعلی همچنان به عنوان یک مشکل جدی مطرح میشوند.
برای مبارزه با این پدیده، غولهای تکنولوژی، گوگل و فیسبوک، با کمک ابزارها و ویژگیهای جدیدشان به کاربران در تشخیص نتایج و اخبار واقعی از جعلی کمک میکنند.
تگ بررسی حقیقت (Fact Check) در نتایج جستجوی گوگل
روز جمعه، گوگل اعلام کرد، استفاده از تگ بررسی حقیقت خود را گسترش میدهد. این تگ در زیر هر نتیجه جستجویی که توسط سازمانهای بررسی واقعیت (برای مثال Politifact و غیره) بررسی شدهاند، ظاهر میشود. کاربران با استفاده از این تگ به سرعت پی میبرند که منبع این خبر کجاست، و آیا این خبر درست، جعلی یا نامشخص است. همچین این تگ، شامل لینک وبسایت بررسی کننده این خبر نیز بوده تا کاربرانی که علاقمندند بصورت عمیق دلیل واقعی یا جعلی بودن خبر را بدانند از آن استفاده کنند.
نکته اینجاست که این تگها هنگامی ظاهر میشوند که شما ادعا یا خبری که بارها تکرار شده است را در گوگل جستجو کنید. برای مثال اگر شما عبارت «how many undocumented immigrants are in the United States» را جستجو کنید، نتیجه جستجوی رایج به شما نشان داده میشود. اما اگر خبر «34 million undocumented immigrants» را جستجو کنید، همانطور که در تصویر زیر میبینید، زیر نتیجه جستجو، تگ ادعا، منبع آن و نتیجه بررسی Politifact که Pants on Fire است را خواهید دید.
گوگل در پستی در وبلاگش اعلام کرد، این تگ فقط در برخی نتایج نمایش داده میشود و تمام نتایج گوگل را در برنمیگیرد:
این اطلاعات برای هر نتیجهای موجود نیست، و ممکن است صفحههای نتایج جستجویی باشند که ناشران مختلف، برای خبر یکسانی به نتیجههای مختلفی برسند. این بررسیها متعلق به گوگل نیست و مردم میتوانند قضاوت آگاهانهتری داشته باشند. نتایج متفاوت از یک خبر میتواند برای مردم در فهمیدن درجه اجماع حول یک ادعا یا خبر خاص مفید باشد، و همچنین اطلاعات شفافی به آنها میدهد که با کدام منبع موافق هستند.
گوگل در اصل این ویژگی را اکتبر سال گذشته معرفی کرد. اما از آن فقط برای اخباری که روی Google News منتشر میشدند، و در محدوده ایالات متحده آمریکا و بریتانیا بودند استفاده میشد.
اما در اعلان روز جمعه، گوگل در جهت مبارزه با اخبار جعلی، این ویژگی را در سطح جهانی راهاندازی کرد. با وجود تگهای بررسی حقیقت در زیر نتایج گوگل، کاربران کمتر روی لینکهای اخبار جعلی کلیک خواهد کرد.
هشدارهای فیسبوک در مبارزه با اخبار جعلی – Facebook Notifications
فیسبوک از ماه گذشته با توسعه ابزار آموزشی به مبارزه با اخبار جعلی برخواسته است. ابزار آموزشی به این معنا که به کاربران یاد میدهد که اخبار واقعی را از جعلی تشخیص دهند. بدین صورت که بالای هر News Feed کاربر، یک هشدار با برچسب disputed وجود دارد که با کلیک بر روی آن، کاربر به وبسایتهای بررسی حقیقت خبر هدایت میشود.
اخبار جعلی مانند آتسسوزی گسترش مییابند. این ابزارها و ویژگیها چقدر میتوانند به کاربران کمک کنند؟ قدر مسلم این است که از انتشار یک خبر جعلی تا بررسی صحت آن ممکن است ۲۴ ساعت به طول بیانجامد! کاربران باید نسبت به اخباری که میخوانند، بیشتر بیاندیشند.
منابع:
Google adds search results ‘fact check’ flag
FACEBOOK WANTS TO EDUCATE USERS ON HOW TO SPOT ‘FAKE NEWS’ ONLINE