هوش مصنوعی اگر به درستی استفاده شود، میتواند ارتباط با مشتری را بهبود بخشد. با استفاده صحیح از اپلیکیشنهای هوش مصنوعی میتوان میزان بهرهوری را افزایش داد.
این روزها تنوع محصولات موجود در بازار بسیار زیاد شده است. اگر سرویس شما نتواند مشتریها را راضی نگه دارد آنها سریعا جذب محصولات رقیب شما خواهند شد. ما در عصری زندگی میکنیم که میتوانیم هر چیزی را که بخواهیم، در یک بستهبندی و درب منزل خود دریافت کنیم. بنابراین باید از یک راه خاص برای جلب توجه مشتریها به محصول یا خدمات خود استفاده کنید. یعنی به عبارتی بتوانید رابطه بسیار خوبی بین برند و مشتریهای خود برقرار کنید.
استفاده از کلان دادهها و هوش مصنوعی در زمینه کسب و کار با سرعت زیادی در حال رشد است. پیشبینی شده است که میزان رشد کسب و کارهای مبتنی بر هوش مصنوعی در سال جاری نسبت به سال ۲۰۱۶ حدود ۳۰۰ درصد افزایش داشته باشد. انسانها این موضوع را متوجه خواهند شد و شاید احساس کنند برای کسبوکار شما فقط یک عدد هستند. استفاده از هوشی مصنوعی میزان بهرهوری را در شناسایی و هدف قراردادن مشتریهای مناسب افزایش خواهد داد؛ اما چگونه میتوان از آن برای حفظ رابطه میان شرکت و مشتری استفاده کرد؟
ما در بازار اینترنتی گیلار ۴ روش زیر را به شما معرفی میکنیم که در این مورد به شما کمک خواهند کرد:
۱- به یاد داشته باشید که مشتری شما عدد نیست.
یکی از مزایای استفاده از کلان دادهها در کسبوکار این است که به شما اجازه میدهد از میان اطلاعات مشتریهای خود، الگوهای مرتبط را استخراج و بینش آنها را پیدا کنید. این موضوع باعث میشود به درک و شناخت بهتری از مشتری برسید. برای بدست آوردن این اطلاعات میتوانید از رباتهای چت استفاده کنید یا اینکه از طریق نیروهای انسانی با آنها صحبت کنید و اطلاعات مفید بدست آورید. بهعنوان مثال، تصور کنید یکی از مشتریهای قدیمی شما دوباره با شرکت تماس گرفته است. شما اطلاعاتی مانند تعداد دفعات تماس و بازخوردهایی که نسبت به محصول شما داشته است را در سیستم خود دارید. درواقع با در اختیار داشتن تاریخچهای از این قبیل اطلاعات، نیازهای او را به خوبی میدانید و درنتیجه خیلی راحت میتوانید با او صحبت کنید. مشتریها دوست ندارند هر بار نیازهای خودشان را برای مسئولین فروش بازگو کنند. برای رفع این مشکل، شما میتوانید با استفاده از سیستمهای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) اطلاعات دقیق و بروز شده هر یک از مشتریهای خود را نگهداری کنید و این اطلاعات را در اختیار تمامی مسئولین فروش و مسئولین خدمات پس از فروش قرار دهید.
۲- از اطلاعات خود برای فرستادن پیغامهای مرتبط استفاده کنید.
بعد از جمعآوری اطلاعات موردنیاز از مشتریها باید بتوانید بهدرستی از آنها استفاده کنید. بهعنوان مثال، زمانی که متوجه شدید مشتریتان علاقه زیادی به جمعآوری نوع خاصی از مجلات دارد، میتوانید از این موضوع در مکالمات خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید که ایمیلها و خبرنامههای شما باید هدفمند باشند و محتوای آن برای هر مشتری مرتبط باشد. بهعنوان مثال، زمانی که قصد برگزاری یک همایش دارید و میخواهید این موضوع را از طریق ایمیل با مشتریهای خود در میان بگذارید، نباید آن را برای افرادی که در دیگر شهرها زندگی میکنند ارسال کنید؛ زیرا این موضوع هیچ اهمیتی برای آنها ندارد. در واقع دلیل اصلی انصراف مشتریهای از دریافت خبرنامهها، نامرتبط بودن محتوای آنها است.
محتوا همهچیز است. تجمیع کردن سیستم مدیریت ارتباط با مشتری و ایمیلها یکی از بهترین راههای تولید محتوای مناسب برای تیم فروش است. در این صورت میتوانید پیغام مرتبط با هر مشتری را در زمان مناسب برای او ارسال کنید. اطلاعات کاربرانی که در سایت شما هستند، برای کارمندان تیم فروش ارسال میشود. آنها میتوانند از این اطلاعات استفاده کنند و مشتریهایی را که در حال خرید هستند را شناسایی و با توجه به صفحهای که مشتری در حال حاضر در آن قرار دارد پیغام تبلیغاتی مرتبط برای او ارسال کنند.
۳- خلاق باشید.
سعی کنید از طریق راههای جدید و معنیدار برای مشتریهای خود پیغام بفرستید. بهعنوان مثال شرکت آمازون از تاریخچه خرید و همچنین از محصولاتی که داخل گوگل جستجو شدهاند استفاده میکند. آمازون این اطلاعات را برای هر کاربر جمعآوری میکند و با توجه به آنها، پیغامهای تبلیغاتی را روی مرورگر کاربر نشان میدهد. شما همچنین میتوانید ایمیل مشتریهای خود را شخصیسازی کنید؛ مثلا برای آنها پیغام تبریک تولد بفرستید و به این مناسبت در بعضی از سرویسهای خود به آنها تخفیف بدهید.
۴- از اتوماسیون به نفع خودتان استفاده کنید.
سیستمهای مدیریت ارتباط با مشتری خود را بر اساس رفتار مشتریها شخصیسازی کنید. آنها را طوری برنامهریزی کنید که ایمیلهای تبلیغاتی را در زمان مناسب برای مشتریها ارسال کنند. این کار باعث میشود پیشنهادهای تبلیغاتی با توجه به سلیقه هر کاربر و در بهترین زمان برای او ارسال شود.
استفاده از تکنولوژی به معنای قطع ارتباطات انسانی نیست، بلکه به معنای تقویت آن است. هوش مصنوعی و اتوماسیون بازاریابی، ارتباطات را برای شما راحتتر میکنند. البته این موضوع نباید باعث شود شما ارتباط واقعی با مشتریهای خودتان را کنار بگذارید. در واقع باید از کلان دادهها و اپلیکیشنهای هوش مصنوعی برای بهتر کردن روابط انسانی خود با مشتری استفاده کنید.
با سلام
مطالب مفیدی بود ممنون