وبلاگ گیلار مراحل خرید اینترنتی امن و لذتبخش را در ۱۰ قسمت آماده کرده و در اختیار شما کاربران عزیز قرار میدهد.
ده مرحله یک خرید اینترنتی امن و لذتبخش :
۱) استفاده از دستگاهی ایمن
از آنجایی که خرید اینترنتی یک فرآیند وابسته به دستگاههای دیجیتال است لازم است تا در مورد امنیت دستگاهی که برای خرید از آن استفاده میکنید مطمئن باشید. سعی کنید از دستگاههایی استفاده کنید که مالک آنها هستید.
وجود بدافزارها و شنود اطلاعات میتواند امنیت شما را به خطر بیندازد. این مسئله باعث خواهد شد تا افراد گوناگون بفهمند که به چه چیزهایی علاقه دارید، همچنین امکان سرقت از حساب بانکی شما نیز وجود خواهد داشت.
سادهترین روش مقابله با این آسیبها استفاده از آنتی ویروسها و نرمافزارهای ضد بدافزار است. البته استفاده از این برنامهها به تنهایی نمیتواند تضمین کننده امنیت دستگاه شما باشد ولی بحث بیشتر در این مورد در این مقال نمیگنجد.
۲) جستجوی دقیق در اینترنت
جستجوی دقیق در موتورهای جستجوگر باعث میشود تا بتوانید به نتایج بهتر و دقیقتری برسید. برای جستجویی دقیق لازم است تا با برخی از تکنیکهای جستجو آشنا شوید.
به عنوان مثال باید یاد بگیرید که چگونه گوگل را وادار کنید تا نتایج سایت خاصی را لحاظ نکند و یا اگر نتیجه جستجو دارای کلمه کلیدی خاصی بود آن را نادیده بگیرد.
با این روش میتوانید سایتهای تبلیغاتی، وبلاگهای زرد و… را در نتایج گوگل حذف کنید و مستقیما به سراغ کالای مورد نظر در فروشگاههای اینترنتی معتبر برسید.
۳) پیدا کردن فروشگاهی معتبر
پارامترهای زیادی برای پیدا کردن یک فروشگاه معتبر وجود دارد که بحث در مورد هر یک از آنها بسیار است. تعدادی از آنها را در ادامه فهرست کردهایم:
-
رتبه جهانی سایت
الکسا یکی از بزرگترین سایتهایی است که به واسطه آن سایتها بر اساس میزان بازدیدشان رتبهبندی میشوند. هرچه سایتها بهتر باشند مسلما بازدیدکننده بهتری دارند و در نتیجه رتبه آنها در الکسا بهتر از سایتهای کم بازدید خواهد بود. به عبارتی هرچه رتبه Alexa یک سایت به عدد ۱ نزدیکتر باشد آن سایت پربازدیدتر است.
-
نماد اعتماد
نماد اعتماد یکی از ویژگیهای خیلی مهم سایتهای فروشگاهی در ایران است. سایتهایی که وضعیت مکان فیزیکی، تلفن، مالکیت دامنه و موارد اینچنینی آنها به تایید رسیده باشد این نماد را دریافت میکنند. به زبان ساده سایتهایی که نماد اعتماد دارند به راحتی نمیتوانند کلاهبرداری کنند زیرا در صورت اقدام قضایی، مالکین آن به راحتی شناسایی میشوند.
-
استفاده از ارتباط امن
استفاده از ارتباط امن SSL باعث میشود که اطلاعاتی که شما با سرور سایت برقرار میکنید رمزگذاری شوند. رمزگذاری باعث میشود تا اطلاعات خصوصی شما نظیر اطلاعات بانکی از دسترس افراد ثانویه دور بماند. اگر در ابتدای آدرس وبسایتی https باشد یعنی ارتباط شما با سرور امن است.
-
سوابق فروشگاه اینترنتی
بسیاری از افراد در شبکههای اجتماعی و وبلاگها و سایتهای شخصی خود در مورد تجارب مثبت و منفی که از خرید در یک فروشگاه اینترنتی داشتهاند مینویسند. با استفاده از تجارب دیگران میتوانید یک فروشگاه خوب را بهتر بیابید.
-
وضعیت گارانتی و خدمات پس از فروش محصولات
وضعیت گارانتی و خدمات پس از فروش محصولات یکی از مهمترین ویژگیهای یک فروشگاه اینترنتی است. چنانچه وضعیت گارانتی و خدمات پس از فروش نامشخص باشد، فروشگاه میتواند کالای خراب و یا تقلبی را برای شما ارسال کرده و به هیچ مرجعی پاسخگو نباشد. در واقع در صورت عدم وجود گارانتی معتبر، شما به صرف اعتماد شخصی خود خرید خواهید کرد.
-
بستر و امکانات فنی مناسب
از آنجایی که فروش کالا در فروشگاههای اینترنتی معتبر منبع اصلی درآمد آنهاست در نتیجه فروشگاههای معتبر برای جلب نظر مشتریان خود به حد زیادی بر روی تجربه کاربری (UX) مشتریان خود سرمایهگذاری میکنند. در حقیقت میتوان اینگونه نتیجه گرفت که هرچه میزان کیفیت ارائه خدمات در سایت بهتر باشد آن سایت معتبرتر است.
۴) مطالعه مشخصات دقیق کالا
قبل از اینکه کالای خود را سفارش دهید لازم است تا چند مرحله را طی نمایید. نخستین مرحله مطالعه توضیحات و جزییات فنی دقیق کالایی است که قصد خرید آن را دارید. مطالعه دقیق توضیحات فروشنده باعث میشود که ۱) ابهامی در مورد کارایی آن کالا با توجه به نیاز خود نداشته باشید. ۲) چنانچه پس از خرید شاهد هرگونه مغایرتی بودید به راحتی کالا را پس بدهید.
توجه به این مورد باعث میشود تا پس از خرید با خیالی آسوده از کالای خود استفاده کرده و در صورت وجود هرگونه اشتباه در ارسال سفارش از جانب فروشگاه به راحتی و در حداکثر زمان ممکن ادعای خود را ثابت کرده و کالای مورد اصلی را تحویل بگیرید.
۵) مقایسه با کالاهای مشابه
پس از مطالعه دقیق مشخصات محصولات لازم است تا مشخصات کالاهای مشابه آن محصول را هم مطالعه کنید. بسیاری از سایتهای بزرگ فروشگاهی این امکان را به شما میدهند که به راحتی مشخصات چندین کالا در یک دسته را با هم مقایسه کنید.
شاید در نگاه اول مقایسه کردن بیمورد به نظر برسد اما این کار میتواند در نهایت به نفع شما باشد. پس از مقایسه کالای انتخابی با موارد مشابه ممکن است که ۳ حالت پیش بیاید:
- مطمئن میشوید که انتخاب درستی داشتهاید.
- کالایی ارزانتر با امکانات مشابه پیدا خواهید کرد.
- کالایی قویتر (کاراتر) از آنچه قبلا در ذهن داشتید خواهید یافت.
۶) مطالعه دقیق شرایط فروش
هر فروشگاهی شرایط فروش مختص به خود را دارد. به عنوان مثال در برخی از فروشگاهها گارانتیها متفاوت با فروشگاههای دیگر است. همینطور شرایط ارسال کالا نیز میتواند متفاوت باشد. همچنین شرایط پرداخت، تجهیزات جانبی و… نیز در اکثر مواقع در فروشگاههای اینترنی گوناگون است.
در همین راستا و با توجه به اینکه پس از خرید سوء تفاهمی پیش نیامده و همینطور شما از حقوقتان به طور کامل آگاه باشید، لازم است تا قبل از سفارش نهایی کالا این موارد را به طور کامل مطالعه کرده و با آگاهی نسبت به قوانین آن فروشگاه برای خرید اقدام کنید.
۷) سفارش کالا (ها)
پس از حصول اطمینان از اینکه کالای مد نظرتان را پیدا کردهاید مراحل ثبت سفارش را دنبال کنید. در صورتی که تمایل به خرید بیش از یک کالا دارید حتما ابتدا تمامی آنها را به سبد خرید خود اضافه کرده و در نهایت مرحله خرید را تکمیل کنید.
اغلب فروشگاهها سرویس هوشمندی برای تشخیص چندین سفارش در یک روز در ساعات مختلف ندارند. در نتیجه چنانچه تمامی کالاها را به سبد خرید خود اضافه نکنید این فروشگاهها به ازای هر خرید به طور جداگانه هزینه ارسال را در نظر میگیرند. همینطور ممکن است هر کدام را در ساعات مختلفی از روز تحویل بدهند!
۸) پیگری سفارشات
پس از ثبت سفارش چنانچه تا ساعاتی بعد از آن به صورت تلفنی از طرف فروشگاه اینترنتی با شما تماس گرفته نشد پیشنهاد میشود که خودتان با شماره درج شده در سایت با آنها تماس بگیرید. البته معمولا اکثر فروشگاههای معتبر پس از ثبت سفارش با شما تماس خواهند گرفت و به صورتی تلفنی تایید ثبت سفارش را از شما خواهند گرفت.
همینطور اغلب شرکتهای ارائه دهنده خدمات پستی پس از ثبت سفارش کدی را در اختیار شما قرار میدهند که به واسطه آن و در هر لحظه قادر خواهید بود تا بدانید که بسته ارسالی شما در چه وضعیتی قرار دارد.
چنانچه پس از گذشت مدت زمان مقرر، کالا به دستتان نرسید حتما با واحد فروش سایت تماس گرفته و مسئله را جویا شوید.
۹) تحویل و چک کردن کالا
پس از ثبت سفارش نسبت به نوع کالای خریداری شده، بین ۱ تا ۱۰ روز کالا به دستتان میرسد.
برخی از تحویل دهندگان کالا نظیر اداره پست با فروشگاههای اینترنتی همکاری دارند. فلذا این امکان را میدهد که در هنگام تحویل، از سلامت کالای دریافت شده اطمینان حاصل کنید.
در نتیجه اگر از همچین سرویس پستی استفاده میکنید حتما کالا را به طور کامل در هنگام تحویل بررسی نمایید.
برخی از فروشگاههای اینترنتی برای تعداد خاصی از کالاها امکان تست ۷ روزه کالا را فراهم کردهاند. در صورتی که کالا ایراد و یا مغایرتی داشته باشد میتوان آن را عودت داد. چنانچه کالای مورد نظر شما شامل این مورد میشود بهتر است که تا ۷ روز اول به طور کامل به بررسی آن بپردازید.
تعداد دیگری از فروشگاهها تا ۳۰ روز امکان تعویض کامل کالا را به مشتریان خود میدهند. به این شکل که به غیر از گارانتی تعمیر، اگر در ۳۰ روز نخست مشکلی برای دستگاه ایجاد شد آن دستگاه به طور کامل با دستگاه سالم دیگری تعویض میشود.
۱۰) تماس با فروشنده در صورت وجود هرگونه مشکلی
در کلیه فرآیند خرید و بعد از آن اگر به مشکلی برخوردید با فروشنده تماس بگیرید.
نیازی به ترس و یا خجالت نیست، فروشنده موظف است با حوصله به شما پاسخ دهد و در حد توان شما را راهنمایی کرده و سعی در رفع مشکل نماید.
چنانچه احساس کردید تیم پشتیبانی از وظیفه خود طفره میرود، میتوانید مسئله را از مراجع قضایی دنبال کنید.